EKO((b))logas

ekologiškai švarios žinios | eco-friendly news

Kas sveikiau: važiuoti dviračiais ar automobiliu?

Posted by pranesimas on gegužės 19, 2008

Vilniuje šią savaitę bus matuojamas ir lyginamas oro taršos poveikis automobilių keleiviams ir dviratininkams.

Atrodo keistas klausimas su aiškiu atsakymu. Kad Vilnius ne itin draugiškas dviratininkams – neabejotina. O antradienį unikalus Europos Sąjungos tyrimų projektas padės Vilniuje ištirti kas kenksmingiau: kvėpuoti minant dviračiais arba sėdint automobilyje. Kokia Vilniaus miesto būklė lyginant su kitais Europos miestais? Visus atsakymus galite sužinoti šią savaitę.

Stulbinantys rezultatai

Europos Sąjungos tyrimų programos finansuojamas projektas VECTOR, ketveriuose Europos miestuose matuoja oro taršą smulkiomis kietomis dalelėmis: Utrechte (Nyderlanduose), Hamburge (Vokietijoje), Vengrijos sostinėje Budapešte ir Lietuvos sostinėje Vilniuje. Projekte bendradarbiauja tyrimų institutai su dviratininkų organizacijomis. Jau įvykusiuose matavimuose išryškėjo, kuo skiriasi taršos poveikis sėdint automobilyje ir važiuojant dviračiais. Pradžiai tik tiek: pastovi teršalų koncentracija automobilyje yra didesne!

Nauja metodika

Naujoviškos programinės įrangos PIMEX naudojimas leidžia ne vien tik išmatuoti oro taršą, bet ir įrašyti vaizdą realiu laiku. Taip pirmą kartą galima pamatyti taršos šaltinio poveikį, pvz. : pravažiuoja visureigis ir rodiklis šalia vaizdo parodo kiek jis „išmeta taršos“. Šios konkrečios metodikos dėka sąsaja tarp taršos kiekio ir jos šaltinio tampa aiškiai matoma.

O kas tos “Kietosios daleles”?

Paprastai sakant kietosios (arba smukiosios) dalelės (angliškai “Particle matters” arba “Ultra Fine Particles”) yra labai smulkios dulkės. Jos matuojamos pagal dydį: 10 arba 2,5 mikrometrų skersmens. Palyginimui – paprasto plauko skersmuo yra apie 100 mikrometrų. Šių dalelių poveikis lyginamas su rūkymo poveikiu ir spėjama, kad apie 300.000 ES piliečių kasmet miršta dėl jų poveikio. Šiuo metu pagrindinis šios taršos šaltinis yra transportas – ypač dyzeliniai varikliai. Europos Sąjunga 1996 metais yra priėmusi griežtą direktyvą šios taršios rūšies apribojimui – Lietuva yra įsipareigojusi jos laikytis. Nesilaikymo atveju gresia nuobaudos nuo 200.000 euro parai.

Vilniuje 2004 metais 26 proc. miesto gyventojų gyveno labai užterštose teritorijose, beje, ši tarša sukėlė apie 6000 papildomų kvėpavimų takų lygų vaikams iki 14 metu.

Daugiau sužinokite mūsų užsienio ekspertų vizito metu:

Antradienį (2008-05-20), 11 val. prie Seimo.

Oficialus oro kokybės matavimų dviračiais Vilniuje startas.

Pristatysime ir parodysime matavimo įrangą ant dviračio … ir nuvažiuosime …

Trečiadieni (2008-05-21), 17.30 val. Aplinkos Apsaugos Agentūroje, Juozapavičiaus g. 9, saleje 716
… ekspertai iš Aplinkos Apsaugos Agentūros Juozas Molis ir Mindaugas Bernatonis aptaria su „Kooperationsstelle Hamburg“ ekspertu Mario Dobernowsky oro taršos padėtį Vilniuje bei Europoje.

Penktadienį (2008-05-23), 11 val. Vilniaus miesto savivaldybėje 216 kab.

Matavimo Vilniuje rezultatų pristatymas. Kokia Vilniaus miesto oro taršos būklė?

Kontaktai:

Frank “Frankas” Wurft, Lietuvos dviratininku bendrija / VšĮ “Du ratai”, Frankas@bicycle.lt,

Tel. 8-699-56009

Sergej Suzdalev – Baltijos Aplinkos Forumas, sergej.suzdalev@bef.lt
Tel.: 8-5-215 92 88
Projekto tinklalapis (anglu kalba): www.vector-project.eu

VECTOR – ”Visualisation of the Exposure of Cyclists to Traffic on Roads” (liet. Eismo sukeliamo poveikio dviratininkam pavaizdavimas gatvėse) Projekto pristatymas lietuvių k.: http://www.bicycle.lt/repository/2008/PASKAITA_VECTOR_lit_trump_eu.pdf

Straipsniai šia tema “ekobloge“:

https://ekoblogas.wordpress.com/2007/06/02/projektas-vector/

https://ekoblogas.wordpress.com/2008/03/05/kietosios-daleles-vilniuje-ir-tu/

Advertisements

5 atsakymai to “Kas sveikiau: važiuoti dviračiais ar automobiliu?”

  1. mazaspasaulis said

    Iš tiesų nuostabi idėja – irodžius, kad oras automobilyje labiau užterštas (tikiuos, galutinė išvada tokia ir bus), bus mestas dar vienas svarus akmenukas į vairuotojų daržą. Ir gal, išgirdę išvadas, į dviratininkų gretas pereis dar keli lietuviai 🙂

  2. egidijus said

    įdomu. lauksime rezultatų.

  3. thony said

    as nevazineju masina. Bet ir nevazineju dviraciu. Nors ir gali pasirodyti, kad vaziuojant dviraciu koncentracija mazesne, nei masinoje (ar dar kur nors), bet nepamirskime keliu dalyku: vaziuodami dviraciu mes kvepuojame giliau ir intensyviau, del to duju, patenkanciu i plaucius (kartu ir i krauja) kiekis padideja zymiai. Va sita problema reiktu spresti ir spresti, kaip padaryti taip, kad dviraciu vaziuoti butu a) patogu, b) naudinga ir c) tikrai sveika. Siuo metu Vilnius yra tikrai labai ne dviraciams skirtas. toli grazu…

  4. Thony… Projektas remiamas ES, stebimas tūkstančių žmonių visoje Europoje ir tu manai, kad jo vykdytojai apie tą kiek intensyvesnį kvėpavimą nepagalvojo? 😉

  5. mio said

    tai gal galetumet paviesinti tuos rezultatus? buvau vector puslapy, pradejau kazka skaityti – idomu. o pdf failo su diagramom parsisiusti tai neleidzia, nes reikia kazkokiam “universitete” registruotis >:)

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: