EKO((b))logas

ekologiškai švarios žinios | eco-friendly news

M&S: “Planas A – nes Plano B nėra…“

Posted by ramūnas gegužės 8, 2007

No logo“! (jokių ženklų), man pasakytų Naomi Klein (ir pasiūlytų pirkti savo knygą, kuri pati tapo savotišku ženklu). Tačiau Wally Olins pridurtų: toks požiūris per daug ribotas – “prekės ženklas per se nėra nei gėris, nei blogis; iš tiesų svarbu tai, kaip, kur ir kokiu tikslu jis yra naudojamas“ (žr. sąžiningos prekybos ženklą). Prekių ženklai (plačiąją prasme) tapo neatsiejama mūsų kultūros dalimi. Jie yra visur – versle, moksle, politikoje, mene, labdaroje, sporte etc. Ir jie mums patinka. Jei jų nemėgtume, jų nepirktume. Tačiau, tik mes, vartotojai, savo pasirinkimu nusprendžiame koks ženklas turi sėkmingai gyvuoti, o koks turi žlugti. Dabar, lengvai pasiekiamos informacijos eroje, vartotojai gali daryti didelę įtaką tiems, kas stovi už tų prekės ženklų – jei mes nusprendžiame, kad bendrovės nesiskaitymas su socialiniais poreikiais nusipelno boikoto, netrukus bendrovė tai pajunta ir ima siųsti atitinkamus signalus ir pradeda kitaip elgtis. Nike, Coca-Cola, McDonalds ir Nestle man dar neatsiuntė atvirlaiškio, klausiančio kodėl aš ignoruoju jų prekes, bet to nekantriai laukiu :). Didysis verslas yra galinga jėga, ir mes, vartotojai, galime ją pakreipti tinkama (žaliąja) linkme.

Štai neseniai pas mus atėjęs britų prekybos tinklas Marks&Spencer paskelbė 5 metų Planą A, kuris tiesiog trykšta aplinkosauginiu sąmoningumu ir skaidrumu:

Planas A – tai penkerių metų trukmės, 100 veiksmų planas, skirtas spręsti didžiausias mūsų verslo ir pasaulio problemas. Mes kartu su savo pirkėjais bendradarbiausime kovodami prieš klimato kaitą, mažindami atliekų kiekį, tausodami gamtinius resursus, plėtodami etišką prekybą ir puoselėdami sveiką visuomenę. Mes darome tai, kadangi jūs to patys norite. Mes jį pavadinome Planu A, kadangi mes tikime, kad tai yra vienintelis kelias plėtoti verslą dabar. Kadangi Plano B nėra.

Ir tai nėra tušti žodžiai ar reklaminis triukas – seka ir atitinkami veiksmai – be mano mano anksčiau minėtų sąžiningos prekybos principų, įmonė pradėjo naudoti užrašus ant drabužių skalbimo instrukcijų “Think climate – Wash at 30 degrees“ (Galvok apie klimatą – skalbk 30 laipsnių temperatūroje). Skalbdami drabužius tokioje temperatūroje kiekvieno skalbimo metu energijos (ir CO2) sąnaudas galime sumažinti 40%. Taip pat pradėjo specialiu ženklu žymėti maisto produktus, kurie į D. Britaniją importuojami lėktuvais (didžiausiais CO2 taršos šaltiniais). Britai pradėjo daugiau domėtis, kaip ir iš kur patenka produktai, reikalauti kitokio verslo – štai ir protingas bendrovės atsakas. Informacija – jėga.

M&S planas išsiskiria tuo, kad jis yra orientuotas į problemų prevenciją, o ne “gydymą“. Jie negieda giesmių apie gamybos proceso “ofsetinimą“ (kompensavimą) perkant anglies kreditus, bet kalba apie CO2 emisijos sumažinimą ir žaliavų pasirinkimą iš atsigaminančių bei darnių šaltinių. Pagrindiniai Plano A prioritetai yra klimato kaita, žaliavos, sveika mityba, atliekos ir sąžininga prekyba, kuriuos vykdant į rinką pateks ekologiškesnės ir mažesnę žalą aplinkai (bei vartotojui) turinčios prekės. Pirkėjams yra lengviau pateikti tokią produkciją, negu stengtis pakeisti jų vartosenos ypatumus. Ir M&S apsibrėžė savo ribas – per 5 metus pamatysime, kokį poveikį turėjo tokių vertybių įdiegimas masiškai.

Taigi, Planas A ir pavyzdys jau yra – kuris iš Lietuvos prekybos centrų/tinklų pirmasis pasuks panašia linkme? Atrodo, pats laikas būtų susirūpinti lietuvišku sąžiningos prekybos ženklu – mes juk irgi (dar) esame besivystanti trečiojo pasaulio šalis (kad ir kaip nepatogu būtų tai pripažinti), kurioje vietiniai produktų augintojai ar gamintojai yra skriaudžiami ne kieno nors kitų, bet mūsų vietinių didžiųjų prekybos centrų, superkant jų produkciją niekingai mažomis kainomis ir perparduodant tai dešimteriopomis kainomis. Mums juk ne vis vien, ar ne?

Reklama

4 atsakymai to “M&S: “Planas A – nes Plano B nėra…“”

  1. RB said

    Čia man pasakojo apie Maksimkos elgesį su Lietuvos augintojais. Ūkininkas sutarė, kad Maksimka pirks iš jo obuolių fūrą po 50 cnt/kg. Reik pristatyt 8.00 ryte. Žmogus samdo krovikus, rūšiuotojus. Visi dirba vos ne per naktį. Pakeliui į Vilnių, apie 7.30 skambutis į ūkininko telefoną ir Maksimkos atstovas praneša, kad negalės mokėt 50cnt, o tik 30cnt/kg. Negi suksi atgal, važiuoja. Atvykus į vietą ateina tokia mergikė, tik užmeta akį į atidarytą fūros galą ir “30%-brokas“. Vienžo, ir į liūlį nėr kam kalt ir pinigų daugiau kaip pusę praradai. Užtat po kiek laiko žiūrėk dar kokioj kitoj šalį ar mieste duris atveria naujas, didelis ir svetingas prekybos centras. Ir tuo pačiu duris užveria šimtai nenaujų, mažų nesvetingų ir šiaip itartinų parduotuvėlių.

  2. Tomas said

    Nereikėjo užvaryti ant Naomi 🙂

    http://www.nologo.org/

    5. Why is No Logo copyrighted? Why isn’t it available on-line for free?

    Most of No Logo is posted in various forms for free downloading online however we can’t link to those sites from here or we’d get in trouble with Naomi’s publishers (try Google). We are looking into getting the entire book on this website soon. Why the mixed messages? When Naomi first negotiated and signed book contracts for No Logo in 1996, online publishing wasn’t where it is at now. She also found that publishers were unwilling to contribute to the extensive research process required to write the book—five years of investigation and international travel—unless the material was copyrighted. Much has changed since then: all the material in Naomi’s new book, Fences and Windows, is online on this website, and we are looking at ways to publish future books as “copyleft.“

  3. ramūnas said

    tai kad nevarau – tiesiog norėjau parodyti, kad ne viską galima taip paprastai aiškinti. o knygą tą ir pats turiu 🙂
    atsivesinimui: http://www.amazon.com/Nation-Rebels-Counterculture-Consumer-Culture/dp/006074586X/ref=sr_1_24/002-2655064-4593615?ie=UTF8&s=books&qid=1178647538&sr=1-24

  4. Tomas said

    Na, nors persiverskime į ekologiškesnį vartotojiškumą nei dabar ir tai jau bus didelis pliusas.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: