EKO((b))logas

ekologiškai švarios žinios | eco-friendly news

Oro užterštumas, automobiliai ir dviračiai

Posted by ramūnas on balandžio 4, 2007

Žiniasklaidoje vos ne kas dieną pranešama, o Aplinkos apsaugos agentūroje jau visą savaitę skelbiama apie padidėjusį užterštumo lygį didžiuosiuose Lietuvos miestuose.

Geležinio Vilko, Žirmūnų ir Kalvarijų gatvės, Savanorių prospektas, didelė dalis Senamiesčio ir Naujamiestis – tai labiausiai užterštos vietos Vilniuje. Didėja rizika susirgti kvėpavimo takų ligomis, alergija ir vėžiniais susirgimais. Geležinio Vilko gatvėje ir Savanorių prospekte, arti didžiųjų automagistralių, vidutinė metinė kietųjų dalelių (KD10) koncentracija viršija vidutinę metinę Europos ribinę vertę – 40 mikrogramų teršalų kubiniame metre. Vilniaus oras užterštas labiau negu Stogholmo, nors mažiau nei Londono, Helsinkio ar Prahos. Didžiausi Lietuvos teršėjai – energetika, transportas ir pramonė. Medikai pataria gyventojams piko metu mieste dėvėti kaukes – tą ir praktikuoju jau senokai, kai važiuoju dviračiu mieste. Kartais tikrai pamanau, kad reikėtų ir vaikščioti su respiratoriais mieste – tai būtų ne tik geriau sau, bet ir parodytume vairuotojams, kad jie smirda🙂.

Kietosios dalelės – tai ore esančių dalelių ir skysčio lašelių (aerozolių) mišinys, kurio sudėtyje gali būti įvairūs komponentai – rūgštys, sulfatai, nitratai, organiniai junginiai, metalai, dirvožemio dalelės, dulkės, suodžiai ir kt. Didžiausią žalą žmonių sveikatai gali padaryti smulkiausia kietųjų dalelių frakcija (KD10) – 10 mikronų ir mažesnio aerodinaminio skersmens – kurios dėl smulkumo nesulaikomos viršutiniuose kvėpavimo takuose ir prasiskverbia į žmogaus organizmą.daugiau…

Automobilių išmetami teršalai absorbuojasi ant nevalytų gatvių dulkių, kas sudaro nuodingą industrinį miesto kokteilį. Europos Sąjungoje planuojama iki 2020 m. penktadaliu sumažinti automobilių išmetamo anglies dvideginio kiekį. Nuo 2012 m. bus įvestos privalomos leistinos taršos normos visiems ES rinkoje pasirodysiantiems naujiems automobiliams – ne daugiau kaip 120 g anglies dvideginio (CO2) šimtui kilometrų. Nuo 2005–ųjų naujiems automobiliams galioja “Euro 4” emisijos standartų normos: kietųjų dalelių (PM) kiekis dyzelinių lengvųjų automobilių išmetamosiose dujose neturi viršyti 0,025 g/km; azoto oksidai (NOx) – 0,25 g/km, benzininių – 0,8 g/km; angliavandeniliai (HC) benzininiuose automobiliuose neturi viršyti 0,10 g/km. Dar griežtesni “Euro 5” standartai turėtų įsigalioti iki 2010 m.

Lietuva, kaip ir daugelis kitų naujųjų ES šalių, tampa senų automobilių sąvartynu, o nuo jų keliamo triukšmo ir smarvės kenčiame mes patys ir mūsų vaikai.

Man juokingas mėginamas seime prastūminėti PVM mokesčių lengvatos įstatymas naujiems automobiliams, kuris galios tik įmonėms, bet ne atskiriems gyventojams, kurie kaip išprotėje perkasi po 2 ar daugiau šeimai. Abejoju, ar tai paskatins keisti senus automobilius – įmonių vadovai dar jų įsigis daugiau “papigiai”. Taip galvodami niekur nenueisime.

Štai pvz., JAV hibridiniams automobiliams (benzinu + elektra varomiems) valstybė suteikia įsigijimo lengvatas. Yra sukurta technologija leidžianti nesunkiai pakeisti dyzelininį variklį taip, kad galimą būtų pilti panaudotą aliejų (pvz., likusį po fri bulvyčių:)) – tai vadinamieji Fraibridai (Frybrid).

Racionaliausias sprendimas mano galvą būtų minėtą PVM mokesčių lengvatą taikyti įsigyjant dviračius (arba iki 27% susigrąžinti kainos, kaip kad perkant kompiuterį).

Tikiu, kad ateis laikas, kai benzininis/dyzelinis automobilis taps nesveiko gyvenimo įvaizdžiu, koks dabar yra rūkymas. Ir važinėtis tokiu morališkai pasenusiu įtaisu bus draudžiama, kaip kad dabar yra draudžiama rūkyti viešose patalpose.

17 atsakymai to “Oro užterštumas, automobiliai ir dviračiai”

  1. Arnoldas said

    ir nusipirk tu dviratį gero norėdamas. Mirsi nuo vėžio…

  2. ramūnas said

    kartu su dviračiu ir respiratorių – bus gerai. bet jei važinėsi ne pagrindinėmis gatvėmis – tai ilgai ir laimingai gyvensi🙂

  3. Kęstas said

    thx god, kad šiąnakt truputi nulijo – iš kart horizontas prašviesėjo, biški kietąsias daleles surišo. smogas tikrai visą savaitę virš miesto kabojo.

  4. mashius said

    Įdomu būtų pamatyti mašinų statistiką paskutiniais metais.
    Nes bent man atrodo, kad jų per 2-3 metus padaugėjo 5-6 kartus.

    siaubas!

  5. mashius said

    Pirma vyriausybė turėtų skatinti atsinaujinti mūsų autobusų parkus. Taip ir žmonėms būtų parodoma, kad senos mašinos – didžiulė problema.

    O čia, kai pravažiuoja koks “ikarusas”, tai tokių dūmų paduoda, kad net gražu pažiūrėt.

  6. Kęstas said

    kai daugiau tekdavo važinėti dviračiu per tokius smogus, kai kietosios dalelės keliagubai viršydavo leistinas normas, tai senukuose nusipirkdavau respiratorių už kelis litus, tokį su vožtuvu ir važinėdavau. aišku visi žiūri kaip į kokį ufonautą, bet sveikata svarbiau🙂

    naujausią informaciją apie oro kokybę galima stebėti http://gamta.lt

    mėnesių ataskaitas: aaa.am.lt operatyvi informacija -> oro kokybė…

  7. Kęstas said

    aš irgi visom keturiom už visuomeninio transporto plėtojimą, parkų atnaujinimą, visuomeninio transporto juostas. daugelyje miestų tai padėjo išspręsti kamščių problemas. dabar pas mus visuomeniniu transportu atrodo važinėja tik tie kurie neišgali nusipirkti savo auto

  8. Tadas said

    O kur galima isigyti tokia respiratoriu-kauke? Is senuku kazin ar tiks😉 internetu perkat? ar Lietuvoje, kas nors prekiauja?

  9. Kęstas said

    Lietuvoj tai dar ne. biški brangesnės (~4Lt) – iš senukų susilankstančios ir su vožtuvu visai patogios, tik atrodo ne taip mandrai, bet pagalvojau galima skarelę užsirišt ir bus labai kietai🙂

  10. mashius said

    Respiratorių, bent kiek aš mačiau, Senukuose yra gan nemažas pasirinkimas. Nuo vienkartinių (99ct) iki daugkartinių, kurie ne tik dulkes, bet ir nuodingas dujas filtruoja. Aišku kainos atitinkamos (20-30Lt)

    Galima gi pasiturbint kaip nors ta respiratorių, kad neatrodytum kaip koks sanitaras iš lavoninės🙂

    Kęstai, įdomu būtų kaip ta oro užterštumą skaičiuoja. Na kokiais būdais ar prietaisais.

  11. rimantux said

    Aš irgi vis pagalvodavau, kodėl niekas dar nevaikšto su respiratoriais. Man, deja, jau teko pajusti kietųjų dalelių poveikį sveikatai😦

  12. Kęstas said

    būtent, aš irgi galvoju reikia pasitiuninguot tą respiratorių ir bus negėda varinėt🙂
    oro kokybė matuojama stacionariose monitoringo stotelėse(gal matėt tokius namukus), ten ir kietosios dalelės matuojamos.
    sąrašas: http://aaa.am.lt/VI/index.php#r/1341
    galima matyti ir matuojamus parametrus

  13. Tadas said

    senukai.lt nelabai kažko mandro yra😉 tokie paprasti ir manau nepatogūs naudojimui. Ramūnai, tikriausiai internetu pirkai iš http://www.bicyclemagic.com/products.php?plid=m2b5s29p28 ?

  14. ramūnas said

    Respro pirkau Mančestery, UK – bet brangiai vienok pakainuoja…

  15. Ignas said

    http://auto.xprize.org/

  16. tviska said

    kas tas Stogholmas ?

  17. egidijusk said

    Dėmesio – artimiausia Kritinė Masė – APIE UŽTERŠTUMĄ
    http://cm.hardcore.lt/doku.php

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: